3 tips til at vinde affiliate-gamet på den lange bane

af Jakob Hermansen

Hvis dit affiliate-projekt skal være rentabelt på den lange bane, skal du afholde dig fra cowboy-løsninger, som giver et hurtigt afkast. I stedet skal du i første omgang arbejde på at skabe værdi frem for profit. I denne artikel giver jeg dig tre tips til at lave affiliate marketing, der er rentabelt i lang tid.

Der er mange forskellige måder at arbejde med affiliate marketing på, og denne marketing-form kan foregå på mange forskellige medier.

I denne artikel vil jeg give dig tips og tricks til affiliate marketing, som foregår på din egen hjemmeside med søgemaskinerne som dine primære trafikkilder.

Denne form for affiliate marketing, som tager afsæt i SEO, tiltaler nemlig mig rigtig meget, da al trafikken, som man får, er gratis, hvorfor enhver konvertering vil bidrage til at skabe plus på kontoen. Med en sådan tilgang vil der nemlig ikke være noget annoncebudget, der skal dækkes.

At lave affiliate marketing på denne måde er dog ikke for alle. Med denne tilgang går der nemlig lang tid, før man ser resultater. Det er ikke atypisk, at man skal arbejde hårdt i seks måneder, før trafikken og konverteringerne begynder at komme. Man skal derfor være et ganske tålmodigt gemyt for at få succes med denne form for affiliate marketing.

Hvis man har tålmodigheden og evnerne, kan det dog være en yderst profitabel forretning at arbejde med affiliate marketing på denne måde. Når man er kommet til tops på søgemaskinerne, vil man nemlig måned efter måned hive en fin indtægt, uden at man nødvendigvis behøver at foretage sig alverden.

Herunder giver jeg dig tre tips til at få succes med affiliate marketing med SEO som omdrejningspunkt.

1) Find den rette niche

Rigtig mange SEO-folk har affiliate-projekter. Derfor er konkurrencen i mange nicher yderst hård. Som ny affiliate-marketer kan man let lade sig friste af at kaste sig over betting- eller lånenichen, fordi kommissionerne i disse nicher er ekstremt høje. Desværre er der bare rigtig mange andre, som har fået samme idé, og derfor er konkurrencen i disse nicher uhørt høj.

Medmindre man er en af landets skarpeste til SEO og har et stort budget til links, er ens chancer for at få succes med en affiliate-side inden for lån eller betting nærmest på størrelse med en proton.

Derfor anbefaler jeg, at man kaster sig over en anden branche – og det skyldes altså ikke, at jeg har sider i ovenstående nicher, og at jeg er bange for yderligere konkurrence. Det har jeg nemlig ikke, og det skyldes, at jeg selv følger den rådgivning, som jeg giver andre.

Når du skal vælge din niche, er der en række ting, du bør være opmærksom på. Først og fremmest er det vigtigt at finde en niche, hvor der er flere forskellige affiliate-partnere at vælge imellem hos de forskellige affiliate-netværk.

Sats ikke blot på en forhandler

Hvis du sætter alle dine penge på en forhandler, spiller du højt spil. Du risikerer nemlig, at denne forhandler af den ene eller anden grund vælger at stoppe med at lave affiliate marketing, og så er du altså på den. Der er nemlig ingen garanti for, at du kan sammenstrikke en ny samarbejdsaftale en ny partner.

Gå efter at sælge dyre produkter

Du bør naturligvis stræbe efter at finde en niche, der er økonomisk gunstig. Som affiliate-marketer får man typisk en vis procentdel af prisen på den vare, som man hjælper med at sælge. Procentsatserne ligger for det meste omkring de 10 stykker.

Med tanke på ovenstående er det vigtigt at finde en niche med nogle relativt dyre produkter. Hvis man får 10 % pr. salg og vælger at hjælpe med at sælge tegnestifter, så skal der dælme sælges mange tegnestifter, før det luner det mindste på bankkontoen.

Man bør derfor stræbe efter at finde en niche, hvor produkterne er relativt dyre. Ligeledes skal det være produkter, som man kan forestille sig, at folk køber online. En bil er for eksempel hamrende dyr, men det er ikke ligefrem et produkt, som folk bare smider i den digitale indkøbskurv og efterfølgende betaler for online.

Hav fokus på konkurrencen, allerede inden du begynder

Jo mindre konkurrence der er, desto større er chancen for, at du kan få succes. Hvis du overvejer at lave affiliate marketing med SEO som det bærende element, så ved du forhåbentligt, hvad du skal kigge efter, når du skal vurdere konkurrencen. Ellers bør du måske overveje et andet omdrejningspunkt end SEO.

Du skal kigge på, hvor skarpe linkprofiler og hvor indhold konkurrenterne har i et SEO-mæssigt perspektiv. Kan du hamle op med dem, så er det bare at komme i krig. Hvis du derimod føler, at de har leveret noget, som du aldrig kommer til at matche, så kig dig om efter en ny niche.   

2) Det gode indhold vinder på den lange bane

Google ønsker at give brugerne en så god oplevelse som muligt, og derfor vil det bedste indhold altid komme til tops i det lange løb.

Med tanke på ovenstående undrer det mig lidt, hvor mange SEO-folk der vælger at nedprioritere indholdsdelen. Alt for ofte falder jeg over affiliate-sider, hvor folkene bag har kreeret middelmådigt indhold og i stedet er gået all-in på linkbuilding-delen.

Indgående kvalitetslinks er da også uden tvivl uhyre vigtige, men alt tyder på, at Google kigger mere og mere på brugersignaler og lader disse være hovedstyrende for rangeringerne i det lange løb, hvorfor det er uholdbart at have middelgodt indhold liggende på sine sider.

Hvis du vil have permanent succes, skal dit indhold være bedre end konkurrenternes. Men hvad er godt indhold egentlig..? Det vil jeg uddybe herunder.

Godt indhold kommunikerer i den rette tone

Man skal altid tænke på sin målgruppe og designe indholdet efter, hvordan denne foretrækker at konsumere indhold.

Dette kan selvfølgelig være svært at vide, og typisk vil det være nødvendigt at bruge en del tid på at undersøge, hvordan konkurrenterne kommunikerer, og hvilke medier der fascinerer og optager målgruppen.

Kommunikér på flere niveauer

Uanset niche plejer jeg som regel at anbefale, at indholdet kommunikerer på flere niveauer – forstået på den måde, at ens indhold både forsøger at ramme dem, der vil have noget let konsumerbart, og dem, der foretrækker dybdegående indhold, som er rigt på viden og information.

Der er forskellige måder at gøre dette på. Typisk vil man sige, at videoer, visuelle elementer og punktopstillinger er lette at konsumere og kan give et hurtigt overblik over centrale, vigtige informationer, hvorimod lange tekststykker er lidt sværere at konsumere.

Herunder følger et eksempel fra en artikel på et af mine sites, hvor indholdet kommunikerer på flere niveauer – både til dem, der skal have det hurtige overblik, og dem, der vil vide en hel masse om et givent produkt, som i dette tilfælde er en barnevogn.

Som du kan se, har jeg brugt punktopstillinger til at fremhæve barnevognens ulemper og fordele. Teksterne har forskellige farver med henblik på at styrke kommunikationshensigten. Grøn konnoterer noget positivt, mens rødt konnoterer noget negativt, og det fanger den besøgende helt ubevidst.

Tilmed har jeg brugt visuelle elementer i form af thumps up- og thumbs down-tegn, som yderligere skal hjælpe den besøgende med at forstå, at fordelene befinder sig til venstre og ulemperne til højre.

I artiklen er der også et billede af barnevognen. Dette bidrager til, at den besøgende kan se det produkt, som jeg beskriver, hvilket i rigtig mange tilfælde er en fordel.

Havde jeg haft ressourcer til det, havde jeg også optaget en video, hvor jeg havde beskæftiget mig med de samme ting, som den lange tekst beskæftiger sig med. Dette vil have bidraget til, at de besøgende, som står af ved meget tekst, kunne have fået de samme budskaber overleveret på en mere lettilgængelig måde.

3) Ram den rette søgeintention

Når folk søger på Google eller en af de andre søgemaskiner, har de en søgeintention. Hvis man vil til tops på et søgeord, er det vigtigt, at ens landingsside imødekommer den søgeintention som folk har for de søgeord, som man ønsker, at landingssiden skal rangere på.

Hvis man for eksempel vil rangere på ‘billige sofaer’, så nytter det ikke noget at kreere indhold, hvor man beskriver en masse sofaer til over 10.000 kroner. Folk har søgt efter billige sofaer, og så vil de højst sandsynligt også præsenteres for sofaer det i lave prisleje.

At ramme en søgeintention kan være hamrende udfordrende, for ingen af os har indsigt i den kollektive bevidsthed og dermed kendskab til folks intention bag givne søgninger.

Man kan dog altid starte med at spørge sig selv: “Når jeg søger på x, hvad ønsker jeg så egentlig at præsenteres for?”

Derudover kan man tjekke, hvilke resultater der p.t. ligger i toppen, da de som minimum må ramme søgeintentionen nogenlunde. Ellers var de næppe blevet belønnet med så fine placeringer.

Tak fordi du læste med

Tak fordi du læste med. Indlægget er skrevet af Jesper Nørskov Jensen, der til dagligt arbejder som SEO-konsulent hos SEO-bureauet Nutimo, hvor han blandt andet arbejder med spændende kunder som avXperten og Coop.

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Leave a Reply