• Background Image

    Tips og Tricks

3 tips til at vinde affiliate-gamet på den lange bane

af Jakob Hermansen

Hvis dit affiliate-projekt skal være rentabelt på den lange bane, skal du afholde dig fra cowboy-løsninger, som giver et hurtigt afkast. I stedet skal du i første omgang arbejde på at skabe værdi frem for profit. I denne artikel giver jeg dig tre tips til at lave affiliate marketing, der er rentabelt i lang tid.

Der er mange forskellige måder at arbejde med affiliate marketing på, og denne marketing-form kan foregå på mange forskellige medier.

I denne artikel vil jeg give dig tips og tricks til affiliate marketing, som foregår på din egen hjemmeside med søgemaskinerne som dine primære trafikkilder.

Denne form for affiliate marketing, som tager afsæt i SEO, tiltaler nemlig mig rigtig meget, da al trafikken, som man får, er gratis, hvorfor enhver konvertering vil bidrage til at skabe plus på kontoen. Med en sådan tilgang vil der nemlig ikke være noget annoncebudget, der skal dækkes.

At lave affiliate marketing på denne måde er dog ikke for alle. Med denne tilgang går der nemlig lang tid, før man ser resultater. Det er ikke atypisk, at man skal arbejde hårdt i seks måneder, før trafikken og konverteringerne begynder at komme. Man skal derfor være et ganske tålmodigt gemyt for at få succes med denne form for affiliate marketing.

Hvis man har tålmodigheden og evnerne, kan det dog være en yderst profitabel forretning at arbejde med affiliate marketing på denne måde. Når man er kommet til tops på søgemaskinerne, vil man nemlig måned efter måned hive en fin indtægt, uden at man nødvendigvis behøver at foretage sig alverden.

Herunder giver jeg dig tre tips til at få succes med affiliate marketing med SEO som omdrejningspunkt.

1) Find den rette niche

Rigtig mange SEO-folk har affiliate-projekter. Derfor er konkurrencen i mange nicher yderst hård. Som ny affiliate-marketer kan man let lade sig friste af at kaste sig over betting- eller lånenichen, fordi kommissionerne i disse nicher er ekstremt høje. Desværre er der bare rigtig mange andre, som har fået samme idé, og derfor er konkurrencen i disse nicher uhørt høj.

Medmindre man er en af landets skarpeste til SEO og har et stort budget til links, er ens chancer for at få succes med en affiliate-side inden for lån eller betting nærmest på størrelse med en proton.

Derfor anbefaler jeg, at man kaster sig over en anden branche – og det skyldes altså ikke, at jeg har sider i ovenstående nicher, og at jeg er bange for yderligere konkurrence. Det har jeg nemlig ikke, og det skyldes, at jeg selv følger den rådgivning, som jeg giver andre.

Når du skal vælge din niche, er der en række ting, du bør være opmærksom på. Først og fremmest er det vigtigt at finde en niche, hvor der er flere forskellige affiliate-partnere at vælge imellem hos de forskellige affiliate-netværk.

Sats ikke blot på en forhandler

Hvis du sætter alle dine penge på en forhandler, spiller du højt spil. Du risikerer nemlig, at denne forhandler af den ene eller anden grund vælger at stoppe med at lave affiliate marketing, og så er du altså på den. Der er nemlig ingen garanti for, at du kan sammenstrikke en ny samarbejdsaftale en ny partner.

Gå efter at sælge dyre produkter

Du bør naturligvis stræbe efter at finde en niche, der er økonomisk gunstig. Som affiliate-marketer får man typisk en vis procentdel af prisen på den vare, som man hjælper med at sælge. Procentsatserne ligger for det meste omkring de 10 stykker.

Med tanke på ovenstående er det vigtigt at finde en niche med nogle relativt dyre produkter. Hvis man får 10 % pr. salg og vælger at hjælpe med at sælge tegnestifter, så skal der dælme sælges mange tegnestifter, før det luner det mindste på bankkontoen.

Man bør derfor stræbe efter at finde en niche, hvor produkterne er relativt dyre. Ligeledes skal det være produkter, som man kan forestille sig, at folk køber online. En bil er for eksempel hamrende dyr, men det er ikke ligefrem et produkt, som folk bare smider i den digitale indkøbskurv og efterfølgende betaler for online.

Hav fokus på konkurrencen, allerede inden du begynder

Jo mindre konkurrence der er, desto større er chancen for, at du kan få succes. Hvis du overvejer at lave affiliate marketing med SEO som det bærende element, så ved du forhåbentligt, hvad du skal kigge efter, når du skal vurdere konkurrencen. Ellers bør du måske overveje et andet omdrejningspunkt end SEO.

Du skal kigge på, hvor skarpe linkprofiler og hvor indhold konkurrenterne har i et SEO-mæssigt perspektiv. Kan du hamle op med dem, så er det bare at komme i krig. Hvis du derimod føler, at de har leveret noget, som du aldrig kommer til at matche, så kig dig om efter en ny niche.   

2) Det gode indhold vinder på den lange bane

Google ønsker at give brugerne en så god oplevelse som muligt, og derfor vil det bedste indhold altid komme til tops i det lange løb.

Med tanke på ovenstående undrer det mig lidt, hvor mange SEO-folk der vælger at nedprioritere indholdsdelen. Alt for ofte falder jeg over affiliate-sider, hvor folkene bag har kreeret middelmådigt indhold og i stedet er gået all-in på linkbuilding-delen.

Indgående kvalitetslinks er da også uden tvivl uhyre vigtige, men alt tyder på, at Google kigger mere og mere på brugersignaler og lader disse være hovedstyrende for rangeringerne i det lange løb, hvorfor det er uholdbart at have middelgodt indhold liggende på sine sider.

Hvis du vil have permanent succes, skal dit indhold være bedre end konkurrenternes. Men hvad er godt indhold egentlig..? Det vil jeg uddybe herunder.

Godt indhold kommunikerer i den rette tone

Man skal altid tænke på sin målgruppe og designe indholdet efter, hvordan denne foretrækker at konsumere indhold.

Dette kan selvfølgelig være svært at vide, og typisk vil det være nødvendigt at bruge en del tid på at undersøge, hvordan konkurrenterne kommunikerer, og hvilke medier der fascinerer og optager målgruppen.

Kommunikér på flere niveauer

Uanset niche plejer jeg som regel at anbefale, at indholdet kommunikerer på flere niveauer – forstået på den måde, at ens indhold både forsøger at ramme dem, der vil have noget let konsumerbart, og dem, der foretrækker dybdegående indhold, som er rigt på viden og information.

Der er forskellige måder at gøre dette på. Typisk vil man sige, at videoer, visuelle elementer og punktopstillinger er lette at konsumere og kan give et hurtigt overblik over centrale, vigtige informationer, hvorimod lange tekststykker er lidt sværere at konsumere.

Herunder følger et eksempel fra en artikel på et af mine sites, hvor indholdet kommunikerer på flere niveauer – både til dem, der skal have det hurtige overblik, og dem, der vil vide en hel masse om et givent produkt, som i dette tilfælde er en barnevogn.

Som du kan se, har jeg brugt punktopstillinger til at fremhæve barnevognens ulemper og fordele. Teksterne har forskellige farver med henblik på at styrke kommunikationshensigten. Grøn konnoterer noget positivt, mens rødt konnoterer noget negativt, og det fanger den besøgende helt ubevidst.

Tilmed har jeg brugt visuelle elementer i form af thumps up- og thumbs down-tegn, som yderligere skal hjælpe den besøgende med at forstå, at fordelene befinder sig til venstre og ulemperne til højre.

I artiklen er der også et billede af barnevognen. Dette bidrager til, at den besøgende kan se det produkt, som jeg beskriver, hvilket i rigtig mange tilfælde er en fordel.

Havde jeg haft ressourcer til det, havde jeg også optaget en video, hvor jeg havde beskæftiget mig med de samme ting, som den lange tekst beskæftiger sig med. Dette vil have bidraget til, at de besøgende, som står af ved meget tekst, kunne have fået de samme budskaber overleveret på en mere lettilgængelig måde.

3) Ram den rette søgeintention

Når folk søger på Google eller en af de andre søgemaskiner, har de en søgeintention. Hvis man vil til tops på et søgeord, er det vigtigt, at ens landingsside imødekommer den søgeintention som folk har for de søgeord, som man ønsker, at landingssiden skal rangere på.

Hvis man for eksempel vil rangere på ‘billige sofaer’, så nytter det ikke noget at kreere indhold, hvor man beskriver en masse sofaer til over 10.000 kroner. Folk har søgt efter billige sofaer, og så vil de højst sandsynligt også præsenteres for sofaer det i lave prisleje.

At ramme en søgeintention kan være hamrende udfordrende, for ingen af os har indsigt i den kollektive bevidsthed og dermed kendskab til folks intention bag givne søgninger.

Man kan dog altid starte med at spørge sig selv: “Når jeg søger på x, hvad ønsker jeg så egentlig at præsenteres for?”

Derudover kan man tjekke, hvilke resultater der p.t. ligger i toppen, da de som minimum må ramme søgeintentionen nogenlunde. Ellers var de næppe blevet belønnet med så fine placeringer.

Tak fordi du læste med

Tak fordi du læste med. Indlægget er skrevet af Jesper Nørskov Jensen, der til dagligt arbejder som SEO-konsulent hos SEO-bureauet Nutimo, hvor han blandt andet arbejder med spændende kunder som avXperten og Coop.

Gæsteindlæg: 5 tips til en ny affiliate marketeer

af Christian Brodersen

En succesfuld affiliate-side kan være en stor indtægtskilde. Nøglen til succes ligger i din evne til at engagere dine læsere. Som affiliater bliver du kun betalt, hvis dine besøgende udfører en forudbestemt handling, som udgør en værdi for dine samarbejdspartnere.

Derfor afhænger din succes af, i hvor høj en grad du formår at lave godt og relevant indhold, som højner sandsynligheden for, at din læser foretager den handling, der i sidste ende giver profit til dig såvel som din samarbejdspartner.

Med det i mente får du her 5 tips til, hvordan du som nybegynder skaber en succesfuld affiliate-side.

1. Kend dit publikum

Som affiliater er din funktion at være problemløser og/eller behovsdækker for dine besøgende. Overvej, hvad det er dine besøgende mangler svar på, når du producerer dit indhold og vælger dine samarbejdspartnere.

Hvis din affiliate-side omhandler sport, bør du holde dig til dette i alle aspekter af siden. Skriv indhold, der giver svar på problemstillinger, som dine besøgende oplever i forbindelse med sport, og hold dig til samarbejdspartnere, der kan løse problemstillingen. Lad dig ikke friste til at opsætte reklamer med et generisk produkt, som alle reklamerer for, men ikke har den store relevans for din side, blot fordi betalingen er høj.

Kort fortalt: Afklar dig med, hvad du er, hvem dine besøgende er, og hvordan du hjælper dine læsere – og sørg for, at de 3 ting har en tydelig og uomtvistelig rød tråd.

2. Værn om din troværdighed

For at opnå en kontinuerlig og god mængde trafik er tilbagevendende besøgende vitalt. For at få dine besøgende til at blive gengangere skal du tilbyde indhold, som ikke blot afhjælper dem med deres problemstilling, men også gør det på en måde, de finder troværdig.

Du skal altså sørge for, at dine besøgende sidder tilbage med en følelse af, at du er der for at hjælpe og oplyse dem frem for at sælge trafik og opnå profit.

Hvis din side er åbenlyst kommerciel og tydeligvis har gang på jord for at sælge frem for at hjælpe, mister du dit eksistensgrundlag som affiliater, og derved vil du formentlig aldrig opnå succes.

3. Husk gennemsigtigheden

Vær ærlig omkring de samarbejder, du har på din side. Dine besøgende vil værdsætte din ærlighed og gennemsigtighed, og være mere villige til at bruge dit link og dermed give dig et potentielt salg frem for at gå direkte til udbyderen.

Hvis du har produceret en god mængde brugbar og relevant indhold, samtidig med at du giver fuld gennemsigtighed omkring dine samarbejder, vil du i højere grad få opbygget en loyal skare af besøgende, som med glæde vil benytte dine links og dermed højne din profit.

Du kan med fordel også tilbyde en form for incitament til, at dine læsere skal benytte dine links. Dette kan være en meget effektiv taktik, som kan øge mængden af salg gennem din side markant.

4. Skriv tidsløst indhold

Selvom noget af dit indhold efterhånden har en del måneder på bagen, kan det stadig udgøre en værdi for læseren, også selvom om det ikke længere ligger på forsiden.

Alt efter hvilken branche din side omhandler, kan du på to forskellige måde skabe indhold, som både kan yde en værdi for dine læsere og skabe omsætning for dig over en længere periode.

I nogle brancher kan det være ekstremt svært at skrive indhold, der bliver ved med at være relevant og værdifuldt, simpelthen fordi forholdene og branchen konstant er i forandring.

Hvis du opererer inden for sådan en branche, kan du med fordel løbende gå ind på dit gamle indhold og oprette links til nyt og mere relevant indhold, som kan besvare den problemstilling, som dine besøgende muligvis har søgt efter svar på, da de klikkede på artiklen. På den måde bliver dit indhold ved med at være relevant og værdiskabende på baggrund af en relativt lille indsats fra din side.

Relaterer din side derimod til en branche, hvor godt og skarpt indhold kan blive ved med at være det i flere år, kan du med fordel forsøge at skrive “evergreen” indhold. Dette begreb dækker over indhold, der på trods af tid bliver ved med at være relevant og nyttigt for læseren, også selvom du udskifter samarbejdspartnere.

Hvis du har mulighed for det, kan du med stor succes til følge lave indhold baseret på en kombination af de to ovenstående ting.

5. Hold hovedet koldt og bevar tålmodigheden

At opbygge en succesfuld affiliate-forretning kan være en lang og sej kamp, og det er på ingen måde en genvej til en hurtig og stor indkomst.

Det vigtigste er, at du bliver ved med at forbedre din side og aldrig stopper med at gøre dig overvejelser om, hvordan du kan gøre den bedre og mere attraktiv for din læser.

Bliv ved med at finde og/eller forhandle nye og gode aftaler, bliv ved med at producere godt indhold og opbyg en solid e-mail marketing-liste.

Før du starter, bør du være klar over, at en enkelt affiliate-side med al sandsynlighed ikke betyder, at du kan sige dit job op næste år. Du skal derimod betragte det som et projekt, som du er passioneret for, enten pga. sidens emne eller også fordi du vil dygtiggøre dig, samtidig med at du over tid vil kunne opbygge en fornuftig passiv indkomst.

Om Christian Brodersen: Jeg arbejder som SEO-konsulent for Nutimo i Esbjerg. Vi er et specialiseret SEO- & PR-bureau, der arbejder med ambitiøse kunder som for eksempel Danish Skin Care.

Tip: Ekspandér din affiliateforretning til udlandet

af Simon

Når du føler, at der ikke er mere at komme efter inden for din niche i Danmark, så kan du med fordel ekspandere din affiliateforretning til udlandet. Du kan for eksempel begynde at være oplevelsesaffiliate for TrueStory.no i Norge og TrueStory.se i Sverige. Læs mere

Lav en fremtidsplan og se din affiliateforretning vokse

af Simon

Der er ingen tvivl om, at du når dit fulde potentiale som oplevelsesaffiliate, hvis du har en fremtidsplan. Det er guld værd at have en konkret plan at forholde sig, når du arbejder med affiliate marketing. En plan sikrer, at du holder fokus, når dine mål og ikke mindst gør din affiliate forretning større. Læs mere

Interview: Sådan tjener du 26.000 kr. i december

af Simon

Vi har været så heldige at få en af de bedste oplevelsesaffiliates til at dele ud af sine erfaringer. Navnet er Henrik, og han kan altså finde ud af at være affiliate for oplevelser. I december 2016 tjente han 26.000 kr. Hvor vildt er det ikke lige? Læs mere

3 tips til at øge din EPC som oplevelsesaffiliate

af Simon

EPC er en forkortelse for earnings per click – hvad du i gennemsnit tjener pr. affiliateklik. Jo højere EPC, jo flere penge tjener du på dine besøgende. EPC er et nøgletal, der er værd at arbejde med – og det er uanset som du er affiliate for oplevelser eller barnevogne. Læs mere

Fokusér på de blå oceaner og få hurtig succes

af Simon

Som affiliate for DuGlemmerDetAldrig er det nærliggende at bygge et website, der kan relateres til (oplevelses)gaver. Det er ved første tanke også en god ide, da søgevolumen på gaverelaterede søgeord er høj, der er mulighed for at lave en masse content og gaver er noget vi giver til hinanden året rundt. Læs mere

5 måder du kan øge din affiliate indtjening gennem samarbejde

af Tune Seidelin

Affiliate marketing er baseret på samarbejde mellem marketers og annoncører. Læs mere

Nybegynderens guide til affiliate marketing

af Simon

I dette indlæg ser vi nærmere på, hvordan du som nybegynder kommer i gang med affiliate marketing. Indlægget kommer ind på følgende områder:

  • Hvad er affiliate marketing?
  • Step by step: Affiliate for DuGlemmerDetAldrig.dk
  • Sådan øger du din indtjening
  • Sæt dig et mål og indfri dine drømme

Læs mere

Blueprint: Sådan ville jeg gribe Oplevelsesaffiliate an på Facebook

af Halfdan Timm

Konkurrencen Oplevelsesaffiliate er en spændende mulighed for både at opbygge en varig indtjening og få en bonus her og nu.

Læs mere