• Background Image

    Inspiration fra nogle af de bedste DGDA-affiliates

    August 24, 2016
    af Philip Løvland, Jens Kristensen, Simon Andersen & Morten Olesen

Vi har i dette indlæg samlet nogle af de bedste DGDA-affiliates. Disse affiliates vil løfte sløret for nogle af deres mest fordelagtige tips og tricks til at få succes med DuGlemmerDetAldrig.dks affiliateprogram. Du får altså ”opskriften” – på at tjene mange tusinde kroner – serveret på et sølvfad. Læs med og sæt turbo på dit affiliatesite med det samme!

Indlægget er langt og fyldt med konkrete tips og tricks, du kan rykke på med det samme. Derfor anbefaler vi, at du hælder kaffe i koppen, finder notesblokken frem og giver dig selv tid til at læse koncentreret med.


Philip Løvland

philip-løvlandJeg hedder Philip Løvland og har arbejdet med SEO og affiliate siden 2009 – og er altid i fuld gang med at teste og afprøve ting.

Et af mine affiliateprojekter er Idegryden.dk, hvor jeg arbejder med gaveideer.

Gå efter nicherne

Det kan være meget fristende at gå direkte efter søgeordet ”oplevelsesgaver”. Et søgeord som mange søger på hver måned (og inde på Idegryden har jeg da også en side dedikeret kun til oplevelsesgaver), men konkurrencen på det søgeord er rigtig hård, så chancen for, at du kommer til at ranke på det søgeord er lille – medmindre du virkelig gør en dedikeret indsats.

Til gengæld er der mange muligheder for at niche ned og lave indhold til de mindre søgeord. Mere om det herunder.

Målrettede oplevelsesgaver

Her finder du ud af helt specifikt, hvilke oplevelsesgaver folk gerne vil give og laver indhold der hjælper dem med at finde den helt rigtige.  Det kunne f.eks. være

  • oplevelsesgaver til ham (320 mdt. søgninger)
  • oplevelsesgaver til hende (210 mdt. søgninger)
  • oplevelsesgaver for 2 (90 mdt. søgninger)

Det er bare nogle af eksemplerne. Der er selvfølgelig langt op til de 14.800 mdt. søgninger, der er på ”oplevelsesgaver”, men folk der laver sådan en søgning er mere købelystne og konkurrencen er lav.

Målrettede gavelejligheder

Her finder du ud af helt specifikt, hvilke lejligheder folk skal give gave til , og laver indhold der hjælper dem med at finde den helt rigtige gave (som selvfølgelig er en oplevelsesgave). Det kunne f.eks. være

  • Gaveideer til ham (1.600 mdt. søgninger)
  • Fars dags gave (2.400 mdt. søgninger)
  • Bryllupsgave ideer (590 mdt. søgninger)

Her er der virkelig dusinvis af søgeord at gå i gang med. Folk der laver sådanne søgninger er måske ikke lige så købelystne som dem, der allerede har besluttet sig for at købe en oplevelsesgave, men der er mange flere søgninger og selv om konkurrencen kan være lidt større, er den ikke umulig.

(Selv lavede jeg rigtig mange oplevelsesgavesalg på min side om studentergaver lige før sommerferien)

Målrettet de enkelte oplevelser

Du kan også lave noget fedt indhold til de enkelte oplevelsesgaver, og på den måde få nogle meget købelystne besøgende.

Det kunne f.eks. være søgeord som

  • Ballonflyvning (590 mdt. søgninger)
  • Kør Ferrari (110 mdt. søgninger)
  • Faldskærmsudspring (2400 mdt. søgninger)

Du har også mulighed for at gøre det endnu mere specifikt og f.eks. lave noget godt indhold til ”faldskærmsudspring københavn”, der har 140 mdt. søgninger.

Der er rigtig mange forskellige typer oplevelser og konkurrencen på mange af dem er overkommelig, så hvis du laver noget godt indhold, hvor du forklarer om oplevelsen og viser hvor den kan købes, vil du matche præcis det dine besøgende søger.

Lister lister lister

Folk elsker lister, både at læse dem og at dele dem med andre. Så hvis du også gerne vil have besøg fra de sociale medier skal du tænke i lister, når du laver dit indhold.

Folk elsker lister, både at læse og dele. Det kan være lister som ”5 oplevelser til efteråret” eller ”5 gaver du kan give til kæresten der skal have et sug i maven” osv.

Disse lister skal ikke nødvendigvis ranke på Google, men deles på SoMe for på den måde at trække besøgende. Du kan selvfølgelig også kombinere de to taktikker, så du laver lister målrettet dine søgeord – f.eks. ”15 oplevelsesgaver til ham han vil elske” eller ”20 fars dags gave ideer til verdens bedste far” eller ”10 bryllupsgaveideer der vil slå benene væk under bruden”.

Det er her rigtig vigtigt at understrege, at for at det her skal give effekt skal dine lister rent faktisk være gode og delevenlige. Det vil sige at du:

  • Skal sætte dem pænt op med billeder, overskrifter og måske en video
  • Ikke gøre listen alt for ”salgs-agtig”
  • Gøre det nemt at dele listen
  • Have nogle ordentlige emner på listen og noget ordentlig tekst til.

Har du ikke adgang til en facebookgruppe med mange likes, kan det være, at det er nødvendigt, at du starter ud med at lave en facebook-annonce for artiklen sådan, at der kommer lidt gang i hjulene og den kommer godt for start.

PROTIP: Har du mulighed for det, så prøv at se om du kan finde en overraskende/provokerende/spændende vinkel på listen og lav noget click-bait sådan at folk føler de bare bliver nødt til at klikke sig ind.
F.eks. ”5 grænseoverskridende oplevelser du ikke tør give” eller ”bryllupsgaveideer der får bruden til at rødme – se videoen” eller noget i den stil.

Uanset hvilken stil du vælger er oplevelsesgaver et meget spændende marked med masser af mulighed for at lave fedt indhold, tjene penge og have det sjovt samtidig, så det er bare om at komme i gang.


Jens Kristensen

jens_bredJeg hedder Jens og ejer Funguide.dk – Jeg har lavet affiliate for DuGlemmerDetAldrig i snart 1,5 år og det er et virkeligt godt program. Men det er også et særligt produkt, hvor man skal gøre sig nogle overvejelser om sine brugere og forsøge forskellige ting af for at ramme guldet.

Her er mine 3 tips til at optimere omsætningen på salg af oplevelsesgaver:

  • Forstå dine brugeres ærinde på dit site og juster dit budskab.
  • Eksperimenter og optimer ift. data og sæson
  • Lad DuGlemmerDetAldrig lave salget

Forstå dine brugers ærinde og vælg dit produkt

Enten er dine brugere på dit site for at finde en gave eller også er de der for at finde inspiration til sig selv. Det er klart nemmest at sælge til dem, der leder efter en gave! Det skyldes, at disse brugere er i markedet her og nu, og at DGDA’s produkter og processer er meget gaveegnede. Her kan du sagtens sælge hele sortimentet og det er slet ikke de mest eksotiske oplevelser, der klarer sig bedst. Snarere tværtimod – det er mere sikkert at komme med en chokoladesmagning end et bungyjump.

Den største udfordring ved at lave sites, der fokuserer på gaver, er den voldsomme konkurrence, som fremgår inden for gavesegment. Du er i konkurrence med alle virksomheder, der ønsker at få fat i folk, der vil købe gaver, så man skal stå tidligt op for at få fat i dem.

Det er nemmere at skabe trafik hos dem, der leder efter noget til sig selv, men de er sværere at få til at konvertere. Groft sagt er DGDA lidt en omvej for dem i stedet for bare at besøge/booke online hos selve oplevelsesudbyderen. Derfor skal man overveje, hvilke af oplevelserne der er mest naturlig for brugeren at booke gennem DGDA. Her har jeg gode erfaringer med ”kør en eller anden hurtig bil” eller en tur i en helikopter, da booking processen ikke nødvendigvis bliver mere besværlig for brugeren, og det netop er et produkt, der skal bookes i forvejen frem for, at man bare kan komme ind fra gaden.

Oplevelser som klatreparker, Gokarthal, kanotur og virtual reality kan man som bruger bare møde op på adressen. Det er lidt nemmere end at købe et gavekort og så tage det med til udbyderen.

Eksperimenter og optimer ift. data og sæson

Hver tredje måned laver jeg en større statistik over de oplevelser jeg har på mit site, hvor jeg evaluerer hver eneste oplevelses performance ift. indtjening pr. klik. Ved at optimere ud fra dette har jeg stort set hver 3 måned hævet min indtjening med mellem 15-40%, da nogle oplevelser performer og andre absolut ikke gør det. Derfor er det også vigtigt at prøve forskellige oplevelser af og så se på data løbende: Hvilke klarer sig godt og hvilke der klarer sig medium og hvilke der ikke klarer sig.

Til at skaffe data bruger jeg Partner-ads statistik og sætter det sammen med Google Analytics data. Det kan ikke gøres automatisk, men det manuelle arbejde, der ligger i det er godt givet ud.

For at man kan bruge den tilgang, så kræver det, at dit site er bygget på en måde, så du meningsfyldt kan se, hvilken oplevelse som har generet klikket til DGDA.dk. Hvis du præsenterer 20 oplevelser på den samme side, så kan du ikke sige noget om, hvorvidt det var oplevelse 2 eller oplevelse 20, der lavede et salg eller hvad det var der blev solgt.

I ens evaluering af performance bør man tage sæson ind i betragtningen, da de fleste oplevelser er meget sæsonfølsomme. Flyboard klarer sig f.eks. væsentlig bedre i Juni/Juli end i Januar/Februar – mens spaophold, smagninger og madlavning er gode vinteroplevelser.

Lad DuGlemmerDetAldrig lave salget

De er topdygtige til at gennemføre salget – de har velskrevne tekster, et godt site, gode billeder og en vågen kundeservice, så de er toptunet til at sparke bolden i mål. Du skal fokusere på at vække appetiten hos din bruger og få dem hen på duglemmerdetaldrig.dk. Så klarer de resten bedre end du selv kan.

Så fokuser på at skabe trafikken og lav de rigtige teasere, der giver klik hen til DGDA i stedet for lange beskrivelser af den enkelte oplevelse.


Halfdan Timm

halfdanHalfdan Timm er ikke DGDA-affiliate, men han ved en masse om online marketing herunder affiliate marketing og Facebook annoncering, hvorfor vi alligevel har valgt at bruge hans eksperviden i dette indlæg. Halfdan har skrevet et mini-blueprint, der indeholder nogle meget konkrete tips til at få succes som DGDA-affiliate ved hjælp af effektiv Facebook annoncering.


Simon Andersen

Simon-Bak-Andersen-profilMit bedste råd i forhold til at få succes med affiliateprogrammet handler om at skabe store og omfattende indlæg/guides målrettet folk, der er på gavejagt. Sådan et indlæg kunne for eksempel hedde ”50 gaver til ham som aldrig glemmes”. Indlægget skal så bestå af 50 gaveideer/oplevelser som beskrives med alt fra 50-100 ord hver.

Fordelen ved så langt et indlæg er, at denne indlægstype har vist sig at ranke fortrinligt – også uden nævneværdig linkbuilding. Derudover er der mulighed for at ramme long tail søgninger som vil trække en masse trafik.

Ulempen ved denne metode, det er selvfølgelig tidsforbruget. Det tager tid at skrive et godt indlæg på op mod 5000 ord uden, at det bliver noget sjusk. Dog kan du vælge at hyre en tekstforfatter til opgaven, så du kan bruge tiden der, hvor du er bedst – måske linkbuilding eller videoproduktion?

Du skal ikke være bange for at tydeliggøre dine affiliate links. Det skal forstås på den måde, at du skal gøre det nemt for den besøgende at:

  • Se priser
  • Booke oplevelsen
  • Læse mere
  • Og lignende

Det er dog vigtigt, at din side ikke bliver for ”spammy” og reklameagtig – den må for alt i verden ikke minde om EB.dk. Som inspiration har jeg herunder vedhæftet et godt eksempel på sober CTA.

Skærmbillede 2016-08-09 kl. 13.44.31

Bemærk: Ovenstående oplevelse “model for en dag” forhandles ikke længere hos DuGlemmerDetAldrig.dk.


Morten Olesen

morten olesenFolk der søger efter gaveideer online, vil typisk have den nemme og hurtige løsning, når der skal gives gaver. Gaven skal dog være lidt anderledes end de normale og kedelige ting man plejer at give – Hvorfor ellers søge inspiration og løsninger fremfor at købe de sædvanlige gaver?

Her er en oplevelsesgave den ideelle gaveide – for oplevelser er forbundet med underholdning – og samtidig er køb af oplevelser en hurtig og nem ting. Dog kræver det, at man sporer sig lidt ind på, at oplevelsen nu også dækker den rigtige målgruppe. Hvis du er frisk, så giver du ”Gå amok i pølsevognen” oplevelsen til din kone, mor eller svigerinde, men det bliver nok et halvkvalt tak du får (ikke den rette målgruppe).

Ligesom målgruppen selvfølgelig skal være dækkende, så er min erfaring fra min gaveside Shopsites.dk, at man samtidig skal dække bredt inden for priser, da vi alle har forskelligt økonomisk råderum.

Når du har pejlet dig ind på disse ting, så ”sælger” du oplevelsen ved at fremhæve lykkefølelsen som oplevelsen giver modtageren af gaven, da vi alle er styret af følelser (her skal du altså være god til at kommunikere). Derudover skal du fremhæve lykkefølelsen for personen, der køber gaven (Det er en god gave, nemt og hurtigt).

Hvis du er i tvivl om opbygning og struktur af et indlæg, så kan det opbygges på denne simple måde:

  • Indledning: Start med at beskrive hvorfor personen søger netop på denne oplevelsesgave, og hvorfor denne oplevelse kunne være en god ide.
  • Afsnit: ”hvad er XXXX?” Beskriv hvilke følelser produktet kan give til gavemodtageren og lidt om de fede ting ved produktet. Lav allerede her det første CTA.
  • Afsnit: ”Hvordan XXXX er/virker/gør?” Beskriv kort hvad produktet kan og lav specifikationer med bulletpoints.
  • Afslutning: ”Hvorfor XXXX?” Beskriv hvorfor denne oplevelse vil gøre gave modtageren glad, og ikke mindst hvorfor det gør giveren glad. CTA: Henvis til forhandleren.
0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Leave a Reply